Iniciatíva „Partnerstvo pre otvorené vládnutie“ je medzinárodnou iniciatívou vlád, ku ktorej sa vláda Ivety Radičovej prihlásila v septembri 2011 a prijala pre seba veľmi konkrétne úlohy v podobe „Akčného plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie v Slovenskej republike na roky 2012–2013“. Urobila tak bezprostredne potom, čo transparentnosť prijala za svoj program a začala zverejňovať zmluvy na internete a množstvo ďaľších informácií, ktorými vláda disponuje.
Vláda, ktorá sa k otvorenému vládnutiu hlási, sa snaží tak aj konať. Vláda, ktorá sa k otvorenému vládnutiu nehlási , niečo z Akčného plán u na roky 2012-2013 splní a niečo nesplní a potom si dá prestávku a v roku 2015 prijme ďalší Akčný plán na roky 2014-2015.
To čo táto vláda nesplnila je výpovedné. Lebo to súvisí s verejnou kontrolou ministerstiev a s vytvorením zákonných garancií účasti verejnosti na tvo rbe zákonov a politík .
Vláda mala napríklad pripraviť kritériá a parametre na hodnotenie jednotlivých ministerstiev z pohľadu transparentnosti, tzv. barometer transparentnosti. Ten mal začať fungovať od júla 2012. Nie je a ani nebude.
Vláda mala pripraviť a spustiť „elektronické hromadné žiadosti“ , aby sa zjednodušil spôsob, akým sa môžu občania zúčastniť na petícii. Malo sa tak stať do konca roka 2012. Nestalo sa , po novom to ale asi bude, pretože splnomocnenec vlády má za úlohu do októbra 2015 spustiť kampaň na propagáciu systému.
Minister spravodlivosti mal pripraviť návrh zákona o účasti verejnosti na legislatívnom procese do júna 2013 . Ten nie je a zjavne ani nebude, pretože podľa nové ho A kčného plánu má nový splnomocnenec vlá dy do júna 2015 zmapovať súčasné legislativne prostredie vo vzťahu k zapájaniu verejnosti do tvorby verejných politík a navrhnúť jeho úpravy.
Výpovedné je tiež to, čo chce „otvorená“ vláda robiť do volieb . Zhrnúť sa t o dá do jednej vety - čo sa zverejňuje, bude sa zverejňovať aj naďalej. Samozrejme, pokiaľ ministri budú chcieť. Lebo napríklad takému ministrovi Glváčovi sa príliš nechce. Ten nezverejňuje ani kľúčové koncepcie (napr. koncpeciu rozvoja vzdušných síl), na základe ktorých sa má modernizovať armá da a utajuje aj informácie o obstarávanej technike (cenu, technické špecifikácie) .
Veľkú časť plánov v a kčnom pláne vláda venuje školstvu. Zjednoduším to. K dnešnému dňu sa dozvieme z internetovej stránky ministerstva školstva len to, čo začal zverejňovať už minister Jurzyca. Alebo ešte o niečo menej. Nedozvieme sa už , aké platy majú absolventi jednotlivých škôl na Slovensku. Vraj ale v budúcnosti to tam opäť bude. Minister školstva bude musieť podľa akčného plánu v roku 2015 veľa vecí mapovať a analyzovať. Za všetky úlohy len jedna:
„ Informovať slovenské vzdelávacie a výskumné inštitúcie o výhodách otvoreného prístupu pre ne samotné, ako aj pre komerčnú sféru, neziskové organizácie a širokú verejnosť.
Zodpovedný: splnomocnenec vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti
Termín: 30. novembra 2015”
Úlohy dostáva aj minister spravodlivosti. Do konca roka 2015 má predložiť návrhy zákonov, aby sa zverejňovali hodnotenia sudcov a zoznam prokurátorov. Znie to dobre. Smola. Parla mentné voľby budú najneskôr 5. m arca 2016. Tento parlament už zákon nebude môcť prerokovať a či nová vláda tieto zákony znova parlamentu predloží , bude už len na nej.
Minister spravodlivosti dostáva aj ďalšie úlohy, napríklad analyzovať súčasný stav z verejňovania súdnych rozhodnutí. Nie všetky súdy si totiž plnia svoje povinnosti zverejňovať všetky rozhodnutia .. Takž e to , čo mal minister spravodlivosti robiť odkedy do funkcie nastúpil, dostal za úlohu v A kčnom pláne do konca júna 2015.
Otvorené vládnutie je spôsob vládnutia, ktorého zámerom je zlepšovanie vládnutia a spravovania vecí verejných cez zvyšovanie transparentnosti, efektivity a zodpovednosti, ako aj vytváraním inštitúcií, ktoré občanom umožnia participovať na vládnutí. Ale o to tu už zjavne nejde. Ide iba o voľ by.